Verwarming en warm water (WKO)
Melding storingen
Storingen moeten worden gemeld bij Munnik. Die schakelt het onderhoudsbedrijf vd Burg in.
Let op: er zijn 2 soorten storingen:
1. In het gemeenschappelijks wko-systeem.
Kosten voor het verhelpen komen voor rekening van de VvE wko Puuur-Elta. Het is hiervoor belangrijk om te informeren via de app of ook andere adressen hiervan last hebben. Zo ja; meldt dat het probleem centrale systeem betreft voor rekening VvE wko en vermeld daarbij alle adressen die er last van hebben.
2. Storingen in de eigen woning
Alle reparaties in de meterkast en in de woning (m.u.v. het telwerk, zie foto links) is voor rekening van de bewoner zelf. Ook deze storing melden bij Munnik. Houdt rekening met voorrijdkosten. De factuur ontving je later via Munnik. Via hun moet je betalen en dus niet rechtstreeks naar vd Burg.
Hoe zet ik het op koelen en wat kost dat?
Het koelen wordt niet in rekening gebracht. Zet het liefst zo snel als mogelijk is, als de
buitentemperatuur het toelaat de thermostaat op koelen (zie gebruiksaanwijzing).
Het wat opgewarmde water wordt bij de WKO opgeslagen in de grond en hoeft daardoor in de winter minder bij verwarmd te worden.
Dit scheelt ons allemaal geld en is beter voor het milieu.
Hoe? Druk op “Ok” bij de thermostaat tot je “HOT” ziet. Druk op “-” de waarde wordt dan “Cld”. Druk op “Ok” tot je weer de temperatuur ziet. Klaar.
Hoe wordt bepaald hoeveel ik moet betalen?
1. De onderhoudskosten van de WKO worden verrekend via onze eigen VvE bijdrage.
2. De stroomkosten van de wko orden aan het einde van het stookjaar (loopt van januari t/m
december) uitgerekend en op basis van individueel verbruik berekend per appartement. Dit
gebeurd op basis van verbruikte warmte-eenheden.
3. Elke woning heeft een meter waarmee automatisch/via internet wordt afgelezen hoeveel warmte eenheden je hebt verbruikt.
4, Daarnaast betalen de woningen die zijn aangesloten op de LBK (luchtbehandeling/ventilatie) ook
voor de energie die door de kast is verbruikt voor het bij-verwarmen van de lucht die in de
woningen wordt geblazen. Op die kast is een aparte meter aangesloten.
5. Het totale verbruik wordt, net als de kosten van de LBK, over de woningen verdeeld op basis van
de verdeelsleutel die is vastgelegd in de splitsingsakte van ons complex. Dat is naar rato van
oppervlakte.
6. Het bedrag van 2 en 3 samen wordt verrekend met het voorschot dat je gedurende het jaar al
hebt betaald. Voor het saldo krijg je een rekening voor bijbetaling of een terugbetaling.
Het wordt niet warm in mijn huis. Hoe kan dit komen?
Het kan zijn dat er gruis in de leidingen zit, waardoor de doorloop van het water wordt beperkt.
Zie aparte paragraaf hoe je dit kunt signaleren en oplossen.Dit gedeelte toont onze producten met de nadruk op innovatie.
Als je met de thermostaat de warmte hoger instelt kan het bij dit type verwarming heel lang
duren voordat de gewenste temperatuur wordt bereikt.
Je kunt in de kast met de WKO op de display (zie afbeelding) zien of de thermostaat goed werkt.
In dit voorbeeld staat de thermostaat aan op 19,5 graden.
Check of je de thermostaat (zie gebruiksaanwijzing) niet per ongeluk op koelen of de nachtstand
met een lagere temperatuur hebt staan.
Het kan zijn dat je de thermostaat op bijvoorbeeld 19 graden hebt ingesteld en dat bij 17,5
graden de verwarming nog niet aanslaat. Dat kan dan komen omdat in de thermostaat (dan) een
marge is ingesteld van 2 graden, voordat deze aangaat. Eenvoudige controle: zet de verwarming
handmatig meer dan 2 graden boven de huidige temperatuur. Slaat deze aan, dan was dat de
oorzaak. Deze marge kun je bijstellen. Zie blz. 41 van de handleiding van de thermostaat (staat
ook op onze site).
Ga na of je de warmwaterregelaars niet te veel hebt dichtgedraaid (zie kan ik de warmte per vertrek regelen?).
Kan ik de warmte per vertrek regelen?
Er liggen verschillende “lussen” van leidingen onder de vloer waardoor het warme water gaat.
Daarmee wordt een vertrek verwarmd. Per lus is er een regelaar. Deze kun je verder open en dicht
zetten. Daarmee regel je de hoeveelheid water in een lus. En daarmee de snelheid waarmee
verwarmd wordt in een vertrek, maar ook eventueel het geruis van het water. Dit is wat anders dan
de thermostaat. Deze zit maar in één vertrek, veelal de woonkamer, en alleen deze bepaalt de
temperatuur waarop de verwarming/de warmwatertoevoer wordt ingeschakeld. Met de
warmteregelaars kun je de warme per vertrek bijstellen. Bijvoorbeeld de warmte in de slaapkamer
lager maken. Dat doe je door de blauwe knoppen te draaien (zie afbeelding). Op de knop staat een +
voor meer en een – voor minder water doorvoer.
Hoe weet ik welke knop voor welke lus is?
Dat verschilt per woning. Het schema vindt je onder deze link Let op: hier worden bouwnummers i.p.v. huisnummers gehanteerd. Als je je
bouwnummer niet meer weet, kun je zoeken onder munnikvvebeheer.nl; daaronder ‘contact leden’.
Daar staat het bouwnummer vóór het adres.
Dit gedeelte beschrijft de waarde en voordelen van ons productassortiment.
Gruis in de leidingen, onvoldoende waterdoorloop
Gruis in de leidingen, onvoldoende waterdoorloop
Hat kan zijn dat er te weinig water door de leidingen loopt. Dat kun je controleren door op een meter
(zie onderstaande foto) een aantal keren op het driehoekje te drukken tot je het beeld L/h zier (liter
per uur). In het voorbeeld op de foto gaat er 502 liter per uur door de leiding.
Volgens de monteur van v.d. Burg moet je voor een groot appartement uitgaan van ongeveer 600
liter per uur en voor een klein appartement 300 liter per uur. Het steekt niet op een litertje meer of
minder. Bij veel meer liters per uur zullen je energiekosten toenemen en bij erg weinig liters krijg je
het appartement niet meer goed verwarmt.
Hoe kun je dat zelf verhelpen?
Je moet voorzichtig zijn, want als je het verkeerd afstelt kan dit de energierekening hoger maken.
Wat de monteur bij ons heeft gedaan/vertelt is het volgende.
Door verontreinigingen in het verwarmingswater, kan het zijn dat de veertjes waarmee de
hoeveelheid water die wordt doorgevoerd verstopt raken.
Je kunt dit vaak zelf oplossen. Maar: voor eigen risico.
Zie daarvoor de (tweede) foto onder het kopje “Warmteregelaars en kan ik de warmt per vertrek
regelen”.
Onderaan zie je buisjes, met daaronder een rode rand/knop en een zwarte rand/knop.
Deze zijn oorspronkelijk ingesteld op de juiste hoeveelheid water per vertrek, maar als ze verstopt
zijn….
Door hier aan te draaien kun je het (kleine) gruis uit de regelaar krijgen.
Eerst zwarte knop losdraaien. Daarmee is de rode draaiknop vergrendeld.
Vervolgens kun je aan de rode knop draaien, zover draaien dat in het peilbuisje het flottertje tussen
de 1 en 1 ½ staat. Dat is de goede stand. Tip: zaklampje van je telefoon erachter houden, dan zie je
het niveau beter.
Als je het hoger instelt, kost het je veel meer energie.
Als je het juiste niveau hebt bereikt, zwarte knop weer aandraaien, zodat je de stand vergrendeld.
Dit gedeelte belicht de unieke kenmerken van ons productassortiment.
Voor de liefhebbers en gebouwbeheerders nog wat extra informatie
Er lopen diverse buizen van de wko door de kast.
De twee linker buizen zijn voor het warm water van de vloerverwarming. Linker buis aanvoer,
rechter buis afvoer.
De twee rechterbuizen zijn voor aan- en afvoer van de koudwater koeling.
De middelste twee buizen zijn voor de warmwatervoorziening. Leidingwater wordt daarmee
verwarmt. De temperatuur van dit warmwater is veel hoge dan de temperatuur van het water
voor de vloerverwarming.
Moet ik verschillende temperaturen instellen voor dag/nacht, of bij mijn afwezigheid overdag?
Bij dit type verwarming duurt het heel lang voordat het huis op een hogere temperatuur is gebracht.
Het advies is daarom om de thermostaat altijd op dezelfde temperatuur te laten staan. Alleen als je
lange tijd weg bent heeft het zin om de temperatuur tijdelijk laag te zetten. Reken er dan wel op dat
het lange tijd duurt (een dag of zo) voordat de temperatuur weer op het gewenste niveau is
(uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur).
De verwarming maakt geluid/je hoort geruis; wat te doen?
Dat is het warme water dat door de leidingen loopt. Alle leidingen komen samen in de kast van de
WKO. Je kunt het geluid verminderen door minder of meer water door de leidingen te laten lopen.
Dat kan door de warmwaterregelaars wat verder dicht of open te draaien. Zie hierboven.
Ik wil een reparateur laten komen om iets te laten repareren. Hoe regel ik dat?
Wanneer zet ik de thermostaat op koelen en betaal ik daarvoor?
Nee het koelen wordt niet in rekening gebracht. Zet het liefst zo snel als mogelijk is, als de
buitentemperatuur het toelaat de thermostaat op koelen (zie gebruiksaanwijzing).
Het wat opgewarmde water wordt bij de WKO opgeslagen in de grond en hoeft daardoor in de winter
minder bij verwarmd te worden.
Dit scheelt ons allemaal geld en is beter voor het milieu.
Dit product is ontworpen met eersteklas functies voor maximale prestaties.
Bij dit type verwarming duurt het heel lang voordat het huis op een hogere temperatuur is gebracht.
Het advies is daarom om de thermostaat altijd op dezelfde temperatuur te laten staan. Alleen als je
lange tijd weg bent heeft het zin om de temperatuur tijdelijk laag te zetten. Reken er dan wel op dat
het lange tijd duurt (een dag of zo) voordat de temperatuur weer op het gewenste niveau is
(uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur).
Waarvoor is deze schakelaar en/of schakelaar lekt
Deze schakelaar wordt aangestuurd door de thermostaat. Als de thermostaat aangeeft dat er verwarmt moet worden (verschijnt symbool vlammetje op display schkelaar), draait de schakelaar naar “open’. Als de ruimte op temperatuur is, gaat de schakelaar automatisch weer naar “close”.
Als deze schakelaar lekt, dan moet deze zo goed als zeker vervangen worden. Maak foto en geef dit door aan Munnik. Let op: vervangen ins voor eigen rekening en prijzig!
Ter informatie, maar advies: in principe niet zelf proberen!
Als je de knop van de linker foto eraf trekt, dan zit daaronder ook een knop
Daarmee kun je de hoeveelheid toegevoerde warme water kan regelen. Knopje iets uittrekken en
verzetten. Maar nogmaals: in principe niet gebruiken, deze is vooraf goed ingesteld.
Met de ‘beige ‘dop” die erop zit wordt automatisch de watertoer afgesloten als dat nodig is (in
principe dezelfde functie afsluiten van het water naar de vloerverwarming).